Vážení zákazníci,

radi by sme vás informovali, že od októbra 2025 vstupuje do platnosti nové pravidlo v rámci európskej legislatívy, ktoré mení spôsob, akým sa realizujú bankové prevody v eurách (SEPA prevody). Podľa tohto nariadenia budú všetky banky v eurozóne povinné sprístupniť službu overenia príjemcu — teda porovnanie mena / názvu príjemcu s IBAN-om. V praxi to znamená, že keď nám budete platiť za naše služby, tak by ste mali v názve príjemcu vyplniť názov našej firmy, takže Kinet s.r.o., v prípade, že to nevypíšete platba bude vo väčšine slovenských bánk aj tak zrealizovaná.

 

bankove platby kinet

 

Čo to znamená v praxi?

 

  • Pri zadávaní platby (štandardnej SEPA alebo okamžitej SEPA) budete okrem čísla účtu (IBAN) musieť zadať aj názov firmy- takže pri platbe za naše služby napíšete Kinet s.r.o. 

  • Banky následne automaticky overia, či zadaný názov sa zhoduje s údajmi, ktoré má banka príjemcu evidované. Ak je zhoda, dostanete potvrdenie; ak nie, zobrazí sa upozornenie. 

  • Overenie bude pre klienta bezplatné a bude prebiehať pred autorizáciou platby, bez neprimeraného zdržania spracovania platby. 

  • Cieľom tejto zmeny je výrazne zvýšiť bezpečnosť platieb, znížiť riziko omylov pri zadávaní IBAN-u a predchádzať podvodom.

 

Pre vás ako zákazníka Kinet s.r.o. to znamená, že pri platbe za naše služby (faktúry, objednávky a pod.) už nebude stačiť iba vyplniť IBAN, ale v kolónke príjemca v platobnom príkaze je potrebné uviesť meno „Kinet s.r.o.“ (ako názov príjemcu). Tým zabezpečíte, že platba bude overená správne a nebude odmietnutá z dôvodu nesúladu údajov.

 


 

Ako to bude fungovať v praxi

  1. V platobnom formulári zadáte:

    • IBAN účtu Kinet s.r.o. (alebo to oscanujete cez QR kód)

    • názov príjemcu: Kinet s.r.o.

  2. Systém vašej banky zašle požiadavku na overenie do banky príjemcu (teda do banky, v ktorej má Kinet s.r.o. účet).

  3. Banka príjemcu skontroluje, či názov “Kinet s.r.o.” zodpovedá tomu, čo má v evidencii ku danému IBAN-u.

  4. Výsledok overenia vám banka zobrazí pred potvrdením platby. Na základe toho rozhodnete, či platbu potvrdíte, skontrolujete údaje alebo kontaktujete príjemcu.

 

Banky rozlišujú rôzne úrovne zhody:

  • Zhoda – názov a IBAN sa zhodujú: platbu môžete potvrdiť bez obáv.

  • Čiastočná zhoda – názov je mierne odlišný (napr. drobná chyba či odchýlka v zápise). Banka môže automaticky navrhnúť opravu alebo upozorniť. 

  • Žiadna zhoda – názov sa nezhoduje, platba môže byť nesprávna. Odporúča sa skontrolovať údaje alebo overiť ich u príjemcu. 

  • Nepodporovaná služba / overenie nie je možné / služba dočasne nedostupná – v prípade, že banka príjemcu túto službu ešte nepodporuje, overenie nemusí byť možné. Takýto prípad by mal byť indikovaný bankou. 

 


 

Kedy presne začne táto povinnosť?

  • V prípade Slovenskej sporiteľne sa služba Overenie príjemcu štartuje od 5. októbra 2025. Bez vyplnenia mena / názvu príjemcu banky tvrdia, že platbu nemôžu odoslať.

  • V iných bankách ide o povinnosť zaviesť túto službu od októbra 2025 podľa európskeho nariadenia (najneskôr 9. októbra 2025) – v praxi banky už avizujú spustenie v priebehu októbra. 

 


 

Špecifiká podľa bánk (čo je zatiaľ verejne známe)

V tejto chvíli dostupné informácie o špecifikách zavádzania služby overenia príjemcu týkajúce sa jednotlivých bánk sú obmedzené. Nižšie sú niektoré známe poznámky:

Banka Zverejnené informácie / špecifiká
Slovenská sporiteľňa (SLSP) Služba Overenie príjemcu bude spustená od 5. októbra 2025. Bez uvedenia mena / názvu príjemcu platbu banka neodmietne len automaticky – tvrdia, že „inak nebude môcť banka odoslať platbu“. slsp.sk
Tatra banka Uvádza, že overenie bude dostupné pre SEPA štandardné a SEPA okamžité platby. Výsledok overenia môže byť: zhoda, čiastočná zhoda, žiadna zhoda, nepodporovaná služba alebo overenie nie je možné. Tatra banka+2Tatra banka+2
VÚB / iné banky V článkoch sa spomína, že táto povinnosť sa týka všetkých bánk v eurozóne, vrátane bánk na Slovensku (teda aj VÚB). Právne Noviny+2Startitup.sk+2
ČSOB, Raiffeisenbank, Slovenská pošta, FIO banka, Revolut, UniCredit, Prima Banka V zverejnených médiách zatiaľ neexistujú konkrétne verejné vyhlásenia o ich špecifikách zavádzania tejto služby. Je však predpoklad, že budú postupovať podľa legislatívnej povinnosti a integrovať overenie príjemcu v SEPA prevodoch.

 

Odporúčania pre vás – zákazníkov Kinet s.r.o.

  • Skontrolujte, či pri platbe v platobnom príkaze zadávate presne „Kinet s.r.o.“ ako názov príjemcu (presne tak, ako je uvedené v zmluvách / faktúrach).

  • Vyhnite sa skratkám, preklepom, vynechaniu bodiek alebo iným nezrovnalostiam, ktoré by mohli spôsobiť, že systém označí platbu ako “čiastočne zhoda” alebo “žiadna zhoda”.

  • Ak vám banka oznámi, že názov sa nezhoduje s tým, čo eviduje – skontrolujte si údaje, prípadne nás kontaktujte, aby sme potvrdili, ako je účet zaregistrovaný v banke.

  • Ak platba neprejde kvôli nesúladu údajov, nepodliehajte panike – ide primárne o upozornenie. Banka vám obvykle umožní pokračovať, ak potvrdíte, že platbu chcete vykonať napriek upozorneniu. 

  • V prípade, že vaša banka alebo banka, z ktorej posielate, ešte plne nepodporuje overenie mena príjemcu ku konkrétnemu IBAN-u (napr. ak je to medzibankový účet v zahraničí), pravdepodobne overenie nebude fungovať – platba však môže byť stále realizovaná.